תפריט נגישות

רס"ן יוחנן אבינח ז"ל

"על פרפרים ונמלים" - עבודת חקר להנצחת זכרו

פתח דבר

אלבום תמונות

כבר מראשיתו של תהליך העבודה היה ברור לכולנו כי הבחירה בנושא העבודה תהיה קשה עד בלתי אפשרית: תחומי העניין של יוחנן, בעיקר הנוגעים למדע וביולוגיה, הם רבים לאין שיעור. השיחות אותן ניהלנו עם בני משפחתו של יוחנן, בהחלט לא הקלו על העבודה. נגלה לפנינו אדם שאהב את סביבתו, ארצו ואדמתו באופן כל כך מסור וטבעי עד כדי מעורר קנאה.
יוחנן היה התגלמות הארצישראליות הכול כך מיוחלת בימינו אלו. יוחנן נולד לתוך מדינה שאיננה אלא עוד חלום, בקיבוץ ניצנים, בשעה שעמד למתקפת המצרים והתקפות כנופיות ערביות. יוחנן, בלי שהיה עוד מודע לכך, לקח כבר אז, כעולל בן שנתיים, חלק מהיסטוריה בהתהוותה כשאמו, לאה, אספה אותו על כתפיה ונשאה אותו אל עבר מקום מבטחים. בתום המלחמה, חזרו חברי הקיבוץ אל המשק ההרוס והקימו אותו מחדש. אין ספק כי ארבעת השנים שהעביר אז בקיבוץ, השפיעו עליו רבות באהבתו לטבע ולסביבה הטבעית בה גדל.
כילד, אהב יוחנן להתבונן בנפלאות הטבע והצטיין בדאגה הניכרת לחיים, גם אם הזעירים, שבתוכו. בעיקר זכור כמי שאהב להתבונן שעות בנמלים בחצרו ודאג שאפילו לא לדרוך עליהן, גם לא בטעות. אהבה נוספת שזכורה מילדותו היא הפרפרים. יוחנן לא רק התבונן ביופיים הנגלה לעין, אלא טיפח אוסף פרפרים לתפארת.
אי אפשר להתעלם מכך, שיוחנן גדל כבן להורים שברשותם חנות ספרים ולכן, לא מן הנמנע שהיה איש ספר. קריאת ספרים היא שהיוותה את המקום בו ניתן לפרוץ גבולות, להגיע למחוזות חדשים ולהרחיב את דמיונו וידיעותיו.
מכאן, אך טבעי היה שנבחר בשני אלמנטים חזקים בחייו, למרות שהבחירה הייתה קשה עד מאוד: אהבתו לטבע ,ובילדותו בעיקר לפרפרים והנמלים, ואהבתו למילה הכתובה. ניסינו להכיל את השניים כך שבעבודת החקר, קיים ביטוי לחייהם ולמשמעותם של הללו בכל מובן המילה, גם אם היא אנלוגית.

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה