תפריט נגישות

רס"ן אורי שעני ז"ל

אורי שעני
בן 32 בנפלו
בן מרים וזלמן
נולד בעין חרוד מאוחד
בכ"ט בתמוז ת"ש, 5/8/1940
התגורר בעין חרוד מאוחד
התגייס ב-אוגוסט 1958
שרת בחיל האויר טייסת 201
נפל בקרב
בי"ב בתשרי תשל"ד, 8/10/1973
במלחמת יום הכיפורים
מקום נפילה: תעלת סואץ
באזור סיני ותעלת סואץ
מקום קבורה: קיבוץ עין חרוד מאוחד
הותיר: אישה וארבעה ילדים, הורים ושני אחים

קורות חיים

אורי, בן מרים וזלמן, חברי עין חרוד, נולד ביום כ"ט בתמוז ת"ש (5.8.1940) בעין חרוד (מאוחד) ולמד בבית- הספר היסודי ובבית-הספר התיכון בקיבוץ.

מגיל צעיר הצטיין אורי באהבתו לטבע ולנוף. עם חבריו הרבה לטייל ולסייר ברחבי הארץ ולצלם במצלמתו מראות נוף שאהב. כן ארגנו הוא וחבריו פעולות נוער בקיבוץ, טיולים ומבצעי ספורט.

כשהיה תלמיד, היה אורי תמיד אחראי לפינת החי במשק. בשבתות יצא עם חבריו לחפש קנים של עופות ושל ציפורים בהרי הגלבוע. בקיבוץ הקים כלובים לבעלי החיים והתמסר לגידולם ולטיפוחם. מטבעו היה צעיר נמרץ, בעל יזמה ותושייה, זריז ומלא רעיונות מקוריים. חסון היה ובעל כושר גופני מעולה, ואחד ממוריו תיארו כדמות מוצקה, מזיגה של רצינות, אחריות, מסירות ואומץ-לב. יחד עם חבריו הלך לקורס מדריכים ארצי של הקיבוץ ואחרי-כן היה למדריך כיתה צעיר. אל חניכיו התייחס באחריות ובאבהות. מגיל צעיר ראה את עתידו כחבר קיבוץ אך תמיד התעניין בכל הקשור בתעופה.

אורי גויס לצה"ל במחצית אוגוסט 1958 והתנדב ללכת לקורס טיס. בזכות כושרו הגופני המצוין ובזכות התמדתו הרבה בלימודים הצליח לסיים את קורס הטיס הארוך והקשה. חבריו בקיבוץ סברו שלא יעמוד במעמסת הלימודים, משום שרמת הלימודים בקיבוץ הייתה נמוכה. אך הוא עבד קשה ולגאוותם של חבריו הצליח יפה והיה לטייס בחיל האוויר.

בכל שנות שירותו בצה"ל היה אורי קשור מאוד למשק. כל חופשה הקדיש לרעייתו, לילדים ולעין חרוד. מעולם לא החמיץ הזדמנות להיות אפילו שעות אחדות בחיק המשפחה.

מדריכיו וחבריו בקורס הטיס העידו עליו, כי על הקרקע היה אורי שקט, צנוע ומסתגר, אולם באוויר היה טייס קרב אמיץ ולוחם ללא חת. אורי היה בין ראשוני טייסי ה'פנטום' בחיל האוויר. שלוש שנים הדריך בבית-הספר לטיסה ואף נשלח לאוגנדה כדי לסייע בהקמת חיל אוויר שם ולאמן טייסים אוגנדיים.

בתקופה שעשה באפריקה הרבה אורי לעסוק בתחביבו משכבר הימים - טיולים בחיק הטבע וצפייה בנוף. בכל רגע פנוי יצא עם חבריו לטיולים אל הג'ונגלים, אל הר הקילימנג'רו המושלג, אל האגמים ואל אתרים שונים. את רשמיו הרבים מנופיה של אפריקה תיאר במכתבים הביתה, שהיו מלאים בתיאורים יפים וצבעוניים. אורי השתתף כטייס קרב במלחמת ששת הימים ובמלחמת ההתשה. הוא היה בין ראשוני הטייסים, שיצאו לגיחות קרביות בעומק שטח מצרים. אחרי אחת הטיסות הללו תיאר אורי, שהוצג אז כרס"ן ש, כיצד הבחין בטיסה לתוך מצרים "באיכרים חורשים במחרשות רתומות לזוג פרות או שוורים. הם העיפו אלינו מבט ונפנפו בידיהם לשלום. השלווה הפסטורלית הזאת קצת הפריעה לי באותן שניות, בניגוד למשימתנו". אורי זכה בשתי תעודות, המעידות כי ביצע עשרות גיחות קרביות בשטח האויב.

במלחמת יום הכיפורים היה אורי טייס קרב ובשלושת הימים הראשונים של המלחמה הספיק לצאת לכמה וכמה גיחות בשטח מצרים ולתקוף מטרות שם, חרף האש הכבדה והטילים ששיגרו המצרים לעבר מטוסו.

ביום י"ב בתשרי תשל"ד (8.10.1973) נפגע מטוסו והוא נהרג בעת שתקף גשר על תעלת סואץ.

הוא הובא למנוחת-עולמים בחלקה הצבאית של בית-העלמין בעין חרוד. השאיר אחריו אישה וארבעה ילדים, הורים ושני אחים.

במכתב תנחומים למשפחה השכולה כתב שר הביטחון דאז, משה דיין, כי אורי היה חייל מצוין, קצין מעולה וחבר למופת.

דברים על דמותו של טייס חיל האויר רס"ן אורי שעני פורסמו בחוברת "אחד עשר בנים", שיצאה לאור בקיבוץ עין חרוד לזכרם של בני המשק, שנפלו במלחמה.

הופק במערכת "גלעד-לזכרם", באמצעות חב' תבונה בע"מ (054-6700799)
בניית אתרים: לוגו חברת תבונה