תפריט נגישות

סמ"ר משה כהן ז"ל

לדמותו


"שמחתי לשמוע מפי המפקד שלך כי הצטיינת במילוי תפקידך בצה"ל ונכללת ברשימת החיילים המצטיינים לשנת תשל"א", כתב למשה נשיא המדינה זלמן שזר. "חובה נעימה היא להביע לך היום, בפרוס חג העצמאות ה- 23 למדינת ישראל, את הערכתי לתרומה שתרמת להגברת הביטחון של המדינה ואזרחיה..."
לחבריו של משה מבית הספר, לעמיתיו צבא ולפקודיו ביחידת השריון, לא הייתה בחירתו של סמ"ר משה, לחייל המצטיין שיעלה לבית הנשיא משום הפתעה: הייתה זו נקודת ציון נוספת בדרכו המיוחדת של משה.
לשרטט את דיוקנו של משה, פירושו לדבר על טוב-לב, על רצון להתקדם, להצליח ולהוכיח, רצון שלא להיעצר באמצע הדרך.
"כששמעתי שכמה מחבריו לפלוגה נפלו בשבי", אומר אביו, "אמרתי בבית: משה אינו נופל בשבי. או שיחזור חי או שלא יחזור בכלל. או שיהרוג או שייהרג. האופי שלו - לא להרים ידיים."
"לי הוא אמר", מספר אחיו עמוס, "כשיצאתי למלחמה ביום כיפור: תרביץ להם חזק. לך עד הסוף". חבריו ללימודים בישיבה זוכרים תכונה זו כשהיא באה לידי ביטוי בתחומי הלמידה השונים. אם היו דברים שהתקשה בהם - לא וויתר. כשידע שעליו להצליח במקצוע כל שהוא, נלחם, התאמץ - והצליח.
מאבקיו אלו להצלחה לא היו על חשבון חבריו. "אינני זוכר אף אחד מחברי הכיתה, איתו היה מסוכסך", מספר חבר לספסל הלימודים. "כל דבר שביקשו ממנו, תמיד נענה מוסיפים אחיו.
שילובן של שתי תכונות אלו עיצב את אופיו. מחד - עקביות ודבקות, ומאידך פשרה בין מאוייו לבין טוב-הלב, הוויתור לחבר וכיבוד ההורים.
כך היה בסוף התיכון, כשהחלו חבריו לבחון את היחידות בהן ישרתו בצה"ל. היה ברור למשה ש "הוא יבחר בצנחנים" ש "שם זה המקום", אך הוריו התנגדו. סופו של אותו וויכוח בפשרה של כבוד, אופיינית כל כך. לצנחנים לא ילך משום כיבוד ההורים, אך הוא ילך לחיל לא פחות לוחם - השריון (את שאר אחיו, כבר ניתן למצוא גם בצנחנים).
שירותו בשריון, היה במסגרת פלוגה ל'. משה לא אהב לספר על תנאי הלחימה במלחמה ההתשה, גם לא כשהיה במוצב הלשון, אותו תקפו המצרים וניהלו קרב פנים אל פנים קשה עם כוחותינו. "למה להדאיג?", שאל.
יש סמליות רבה בעובדת היותו ספורטאי מצטיין. בתחרות גייסות שריון בריצה, הוביל ראשון. כך גם בישיבת "אור עציון". אומר חבר: "בחיים כמו בספורט - הבין משה שלא די בכישורים. יש גם להתאמן, להתאמץ כדי להגי להישגים. הכול תלוי רק בו ובמרצו".
"הייתה במשה תכונה בולטת נוספת", אומרים בני משפחתו וחבריו. " הוא היה גלוי לב ועם רצון חזק להעמיד את הסובבים אותו על האמת. כך יה בהתנהגותו עם מעבידיו. כשהיו הדרישות נוגדות את עקרונותיו, והיו כאלה, מיד הגיב, פעל והצליח לשנות".

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה