תפריט נגישות

רב"ט יעקב רונן וקנין ז"ל

"העולים ממרוקו" - עבודת חקר להנצחת זכרו

דברי סיכום

לפני שהתחלנו את העבודה, הכרנו את המושגים "שכול" ו"הנצחה" . הכרנו את המושגים מבחינת הגדרה אבל אף פעם לא באמת הבנו וראינו איך חיים עם השכול ואיך מנציחים אדם שנהרג בטרם עת...
לאחר המפגש עם אחיותיו של יעקב, יעל ושוש, התחלנו להבין שכול מהו? ואיך מנסים להתמודד איתו? ואיך מעבירים לילדים ולנכדים שלא הכירו את אותו אח אהוב מי הוא היה? ואיך מתמודדים עם העובדה של להיות חלק מטרגדיה לאומית כמו היעלמותה של צוללת "דקר"?
לפני המפגש עם האחיות ביקרנו ביד לבנים והוצאנו חומר על יעקב מיד לבנים אך על אישיותו והוויתו, על איך הוא היה בתור בן, אח, חבר למדנו מהמפגש.
בחיוך ובדמעות סיפרו לנו שוש ויעל על יעקב שלהם. באמצעות העלאת זיכרונות,קריאת מכתביו ושיריו, תעודות, תמונות ודברי שנכתבו עליו כשהיה ולאחר שמת.
לפני המפגש, די חששנו, לא ידענו מה בדיוק לשאול ואיך להתנהג אך מהר מאוד נפתחנו בפני משפחתו והם בפנינו.
המשפחה קיבלה אותנו בסבר פנים יפות ובחמימות, כפי שלמדנו בעבודתנו על המסורת המרוקאית.
המפגש עם המשפחה היה החלק היותר מרגש ומיוחד בעבודתנו.
הפרויקט "סיפורו של חייל" פתח בפנינו והכיר לנו עולם אחר, עולם בו אובדן של אדם קרוב הוא חלק מהתמודדות יומיומית. עולם שבו לא הכל ורוד. עולם שבו ההתרחשויות לא נמצאות כל כך רחוק, שהדברים לא נראים רק בטלוויזיה ושמאחורי הדברים ישנם אנשים אמיתיים שאנו שוכחים לפעמים והם אלה שצריכים לחיות עם הכאב בכל רגע בחייהם בין אם שמח או עצוב.
בזכות יעקב למדנו רבות ברמה אישית למדנו על עצמנו ועל החברה בה אנו חיים. לקחנו איתנו שק מלא ערכים שיעקב העניק לנו- את הנתינה ללא תנאי, העזרה לזולת, האדיבות, השלווה שאפיינה אותו, הכבוד שצריך לרכוש להורינו ולמשפחתנו, על יחס הולם ושווה לכולם, השאיפה למצוינות בכל תחום שאתה נוגע בו.
בנוסף לכך העמקנו ולמדנו על העליה ממרוקו, שהיא אחת העליות החשובות בתולדות א"י.
על הקשיים שעברו על העולים בארץ, ועל הקושי לחיות במרוקו המוסלמית. על המסורת המרוקאית, האמונות, המאכלים, המנהגים והחמימות שיש בעדה מיוחדת זו.
ישנם המון דברים שיעקב עוד היה יכול ואמור להספיק, אך כשאנו מסתכלות מהצד, שומעות וקוראות על חייו ישנם כל כך הרבה דברים שהוא הספיק לעשות , הוא מילא את חייו בכל כך הרבה משמעות והשאיר אחריו כל כך הרבה זיכרונות וחוויות.
במשך תהליך הפרויקט חווינו מספר רגעים מיוחדים אך המשמעותי והמועצם ביותר היה המפגש עם יעל ושוש שהכניס אותנו לעלום שונה בעל רגשות מעורבים.
אנו מאמינות שהחוויות הללו יחקקו בנו לנצח מכיוון שלמרות שלא הכרנו את יעקב אישית למדנו להכיר אותו בדרך אחרת ואנו בטוחות שבכל נקודה בחיינו אנו נזכר בו ובדרכו...

בניית אתרים: לוגו חברת תבונה